Pri ceste do zahraničia lietadlom nás na letisku môže čakať nemilé prekvapenie. Let mešká alebo môže byť dokonca zrušený. Nariadenia Európskej únie ukladajú presné spôsoby odškodnenia cestujúcich v prípade problémov s letom. Ak letíte na dovolenku cez cestovnú kanceláriu alebo agentúru, práve tieto inštitúcie nesú zodpovednosť za prípadné meškania leteckých liniek, ktoré si na prepravu svojich klientov objednali. Svoje sťažnosti a nároky na odškodnenie preto klaďte na sprostredkovateľa zájazdu. V prípade letu cez dopravnú spoločnosť sa o meškaní či forme odškodnenia informujte priamo na letisku, v kancelárií prepravcu.
Už od meškania dvoch hodín je sprostredkovateľ letu či dopravca povinný postarať sa o pasažierov. Táto starostlivosť spočíva v pravidelnom informovaní o situácii, občerstvení či ponúknutí hotelového ubytovania, kde pasažieri môžu v pohodlí počkať na odlet svojho lietadla. Ak lietadlo mešká 5 hodín a viac a pasažier sa rozhodol, že nepoletí, dopravná spoločnosť je mu povinná vrátiť celú sumu, za ktorú kúpil letenku, a to bez akýchkoľvek poplatkov. V prípade letov s prestupom vám dopravca musí bezplatne zabezpečiť let do mesta, z ktorého ste pôvodne začali svoju cestu.
Pri meškaní nad dve hodiny vzniká aj nárok na finančné odškodnenie. To si uplatníte pomocou jednotného európskeho formulára sťažnosti, ktorý zašlete dopravcovi. V závislosti od trvania meškania a vzdialenosti vám môže byť pridelené odškodné vo výške 250 až 600€. Ak ste na vašu sťažnosť nedostali žiadnu odpoveď alebo s ňou nesúhlasíte, svoj podnet môžete zaslať na kontrolný úrad v príslušnej krajine. Ich zoznam nájdete na stránke EÚ. V prípade Slovenska je to Slovenská obchodná inšpekcia. Odškodnenie sa nevzťahuje na meškania, ktoré vznikli z dôvodu nepriaznivého počasia.
Nenechajte si odopierať svoje práva a v prípade meškania či inej situácie, ktorá skomplikovala váš odlet, bojujte za to, na čo máte nárok.
FOTO: freedigitalphotos.net
Tágy: let, meškanie letu