Nemec Johannes Gutenberg v pätnástom storočí možno ani netušil, akú revolúciu spôsobí svojím vynálezom. Od jeho čias prešla kníhtlač obrovskými zmenami a dnes už možno hovoriť o polygrafickom priemysle, ktorý reprodukuje a tlačou rozmnožuje písané, kreslené a ostatné predlohy. Za čo všetko mu dnes vďačíme?
Tlačiarenské techniky od výmyslu sveta
Doba prináša pokroky. Neobišli ani tlačiarenský priemysel, ktorý vymýšľa stále nové a nové techniky tlače pre konkrétne druhy textov. Samozrejme, to, aká technika tlače sa zvolí, závisí od druhu tlačoviny, jej nákladu a požadovanej kvality. Medzi najvyužívanejšie technológie tlače patrí ofsetová tlač hárková alebo rotačná a digitálna tlač.
Ofsetovú hárkovú tlač je možné využiť takmer na všetky typy tlačovín. Reč je o technicky zdokonalenej tlači z plochy. Farba sa z tlačovej formy prenáša na gumený valec a až potom na papier. Tlač funguje na princípe chemickej reakcie, keď mastné plochy odpudzujú vodu a prijímajú farbu a nemastné plochy prijímajú vodu a odpudzujú farbu. Ofsetová rotačná tlač sa najčastejšie využíva na tlač novín, magazínov a formulárov.
Digitálna tlač predstavuje rýchlu formu tlače, pri ktorej je počítač priamo spojený s tlačiarenským strojom. Medzi objednávateľmi je obľúbená najmä kvôli nízkym nákladom na tlač už pri malom množstve vytlačených textov. Navyše je počas tlače stále možné robiť korekcie. Výhodou je tiež možnosť tlačiť obojstranne. Digitálnou tlačou si viete vytlačiť krásne vizitky, bilbordy, plagáty, katalógy, knihy a pod.
Tlač periodík a kníh
Polygrafické centrá sa stretávajú aj s tlačou novín a časopisov. Rozdiel sa týka najmä použitej techniky tlače a výberu papiera. Kým noviny sa tlačia ofsetovou rotačnou coldsetovou technikou, časopisy využívajú ofsetovú rotačnú heatsetovú techniku, ktorá je skvelá na natierané papiere. Niektoré polygrafické centrá dokážu firmám zabezpečiť rôzne druhy balení pre potreby príbalov alebo zabezpečia dopravu tlačovín do distribučnej spoločnosti.
Knihy sa zaraďujú medzi neperiodické publikácie a dajú sa pri nich použiť rôzne druhy knižných väzieb, v závislosti od charakteru tlačoviny a jej použitia. Je potrebné použiť iný druh knižnej väzby, pokiaľ ide napríklad o učebnice a skriptá, ktoré sú preťažované častým listovaním, a iný druh väzby, keď sa vydáva beletria. V danom prípade sa pri tlači kníh využíva nie celkom biely papier, aby sa čitateľovi dlhým čítaním nezaťažovali oči. Knižné bloky sa do väzby zošívajú alebo lepia. Výhodou tvrdých dosiek kníh je možnosť potiahnuť ich kúskom plátna, koženky a pod., všetko v závislosti od druhu publikácie a požiadaviek klienta.
Firemná a reklamná tlač
Reklamné tlačoviny (letáky, plagáty, prospekty, katalógy, príbalové materiály) zaznamenávajú obrovský rozmach a v niektorých prípadoch tvoria hlavný komunikačný kanál medzi predajcom a kupujúcim, preto sa kladie veľký dôraz na dôkladné spracovanie tlačoviny. Na trh vstupujú mnohé subjekty, ktoré sa snažia propagovať svoje výrobky a služby prostredníctvom tlačenej reklamy. Úlohou polygrafických centier je navrhnúť takú metódu tlače, ktorá bude najlepšie zodpovedať charakteru tlačoviny. S tým súvisí aj voľba vhodného papiera a grafiky a v mnohých prípadoch aj následná distribúcia tlačovín do rúk spotrebiteľa. Pri firemných tlačovinách ide najmä o vytvorenie pozitívneho imidžu firmy, ktorý je v súlade s hlavnými cieľmi firmy a jej identitou. Podnikateľské subjekty sa od seba snažia odlíšiť aj prostredníctvom svojich firemných materiálov, ako sú vizitky, hlavičkové papiere alebo obaly so záložkou.
FOTO: freedigitalphotos.net
Tágy: firemná tlač, reklamná tlač, tlač kníh