Zimné pneumatiky sú vynikajúcou alternatívou na riadenie automobilu nielen na snehu, ale aj pri nízkych teplotách. Letné pneumatiky majú znížený výkon s príchodom zlého počasia, čo je dosť logické.
Môžeme si položiť otázku, nosíme v zime sandále?
V tomto zmysle je potrebné poznamenať, že pod 7°C sa pneumatiky – jediný kontaktný bod medzi vozidlom a vozovkou –vytvrdzujú tým, že strácajú svoju účinnosť, pokiaľ ide o priľnavosť k povrchu a manipuláciu. Táto strata adhézie spôsobuje, že brzdná dráha pri rýchlosti 50 km/h sa znásobí až osemkrát; na suchej vozovke je to 8 metrov; za mokra je to dvakrát toľko; na snehu je to 32 metrov; a na ľade to môže byť až 64 metrov! Rozdiel, kedy môže dôjsť k nehode alebo nie.
Zimné pneumatiky teda poskytnú väčšiu bezpečnosť vo všetkých zhoršených, prevažne zimných podmienkach(dážď, ľad, sneh) a lepší výkon. Zimné pneumatiky sa vyznačujú tým, že sú zo špecifickej zmesi, ktorá je mäkšia a pružnejšia, navrhnutá tak, aby tieto pneumatiky poskytovali lepší výkon na zimnej vozovke, takže sa nevytvrdzuje pod teplotou 7°C. Majú tiež vysokú hustotu drážok a väčšiu hĺbku dezénu, čo poskytuje väčší ťah a lepší výkon za mokra. Letné pneumatiky sú väčšinou vybavené ukazovateľom opotrebovania dezénu umiestneným na hranici 1,6 mm. Pri zimných pneumatikách je ale minimálna odporúčaná hĺbka dezénu 4 mm.
Moderné zimné pneumatiky majú okrem toho aj veľmi atraktívne vyhotovenie. Dnešná generácia zimných pneumatík je prispôsobená pokročilému dizajnu moderných vozidiel a teda zimné pneumatiky sú rovnako atraktívne ako tie letné. Pre zimné pneumatiky sú už bežne dostupné špeciálne alumíniové ráfiky určené na zimnú prevádzku a prevažne sa používajú plechové disky. Keďže auto je aj šperkom a pýchou majiteľa, nájdu sa aj takí „exoti“, ktorí namiesto plechových diskov vybavia svojho tátoša elektrónmi. Hliníkové disky, tzv. elektróny sú však vhodnejšie na letné pneumatiky, pretože nielenže sú drahšie, ale cez zimu by sa len zničili.
Nakoniec si uvedieme aké sú výhody zimných pneumatík.
Zimné pneumatiky ponúkajú mnoho výhod oproti konvenčným pneumatikám (tzv. „letné“), testy vykonávané na mokrých povrchoch pri teplotách pod 0°C preukázali jasné výhody áut so zimnými pneumatikami. Celkovo sa zimné pneumatiky pri nízkych teplotách správajú ďaleko lepšie ako letné pneumatiky.
1. Zvýšená bezpečnosť: Napríklad automobil so zimnými pneumatikami idúci na snehu rýchlosťou 80 km/h zastaví za asi 70 m. Automobil s letnými pneumatikami by za rovnakých podmienok potreboval na zabrzdenie viac než 110 metrov – teda o 40 m viac než automobil so zimnými pneumatikami.
2. Pokoj v duši: Vaše auto je vždy pripravené bez ohľadu na to, aký je stav vozovky a aké sú poveternostné podmienky.
3. Lepší výkon vozidla: vozidlo vybavené zimnými pneumatikami na všetkých nápravách poskytuje väčšiu stabilitu vozidla.
4. Komfort.
5. Výhodná investícia v spojení s úžitkom: pneumatiky sa prezúvajú pred zimou, v lete sú uschované, a tak je vaše auto vždy dobre vybavené pre každé ročné obdobie.
Reklamný článok
FOTO: Salvatore Vuono